Bijbelse gezondheidsleer en uw leven
Bijbelse gezondheidsleer en uw leven
Iedereen zou gezond moeten zijn. God heeft bedoeld, dat Zijn eigen volk niet alleen de waarheid zou kennen, maar ook gezond zou leven.
De Eeuwige koos de Israëlieten om de waarheid te kennen en om een voorbeeld te zijn van een gezonde natie. Alleen dan konden zij het grote werk verrichten van het uitvoeren van het prachtige plan van de Schepper. Maar zij rebelleerden en hebben sindsdien geweigerd om uit te voeren wat God hen gevraagd heeft te doen. (Deut. 4: 5-9)
Deut. 4: 5-9
5 Zie, ik heb u de verordeningen en bepalingen geleerd, zoals de HEERE, mijn God, mij geboden heeft; om zo te handelen in het midden van het land waarin u zult komen om het in bezit te nemen.
6 Neem ze in acht en doe ze; want dat zal uw wijsheid en uw inzicht zijn voor de ogen van de volken, die al deze verordeningen horen zullen en zullen zeggen: Werkelijk, dit grote volk is een wijs en verstandig volk!
7 Want welk groot volk is er waar de goden zo dichtbij zijn als de HEERE, onze God, bij ons is, altijd als wij tot Hem roepen?
8 En welk groot volk is er dat zulke rechtvaardige verordeningen en bepalingen heeft als heel deze wet, die ik u heden voorhoud?
9 Alleen, wees op uw hoede en neem uzelf zeer in acht! Anders vergeet u de dingen die uw ogen gezien hebben, en anders wijken ze uit uw hart alle dagen van uw leven. U moet ze uw kinderen en uw kleinkinderen bekendmaken.
God openbaarde lang geleden Zijn Wetten aan hen – wetten, die alle naties lang geleden zijn vergeten. Deze wetten hielden regels in, die speciaal te maken hebben met goede gezondheid. Aan hen was gezegd, dat zij een rein volk moesten zijn en dit betekende, dat hun voedsel rein moest zijn. We komen nu bij een verrassend deel van de Bijbel die door zeer weinig mensen echt begrepen wordt.
5 Zie, ik heb u de verordeningen en bepalingen geleerd, zoals de HEERE, mijn God, mij geboden heeft; om zo te handelen in het midden van het land waarin u zult komen om het in bezit te nemen.
6 Neem ze in acht en doe ze; want dat zal uw wijsheid en uw inzicht zijn voor de ogen van de volken, die al deze verordeningen horen zullen en zullen zeggen: Werkelijk, dit grote volk is een wijs en verstandig volk!
7 Want welk groot volk is er waar de goden zo dichtbij zijn als de HEERE, onze God, bij ons is, altijd als wij tot Hem roepen?
Bijbelse gezondheidsleer en uw leven
8 En welk groot volk is er dat zulke rechtvaardige verordeningen en bepalingen heeft als heel deze wet, die ik u heden voorhoud?
9 Alleen, wees op uw hoede en neem uzelf zeer in acht! Anders vergeet u de dingen die uw ogen gezien hebben, en anders wijken ze uit uw hart alle dagen van uw leven. U moet ze uw kinderen en uw kleinkinderen bekendmaken.
God openbaarde lang geleden Zijn Wetten aan hen – wetten, die alle naties lang geleden zijn vergeten. Deze wetten hielden regels in, die speciaal te maken hebben met goede gezondheid. Aan hen was gezegd, dat zij een rein volk moesten zijn en dit betekende, dat hun voedsel rein moest zijn. We komen nu bij een verrassend deel van de Bijbel die door zeer weinig mensen echt begrepen wordt.
Wat” rein voedsel” betekent
Voedsel dat rein is betekent niet altijd voedsel, dat goed gewassen is en vrij is van elk soort vuil. In dat opzicht kan voedsel rein zijn, maar tegelijkertijd niet geschikt om te eten. God schiep dieren, vogels en vissen, die in twee soorten verdeeld moeten worden – die goed zijn voor menselijke consumptie en die niet geschikt zijn voor menselijke consumptie. Dit noemt de Bijbel “rein” en “onrein”.
De reine en onreine dieren waren zelfs al vóór de vloed bekend – in het verre verleden. Noach was ervan op de hoogte. Hij wist wat hij moest doen, toen hem werd gezegd om zeven paar reine dieren en vogels in de ark te nemen, samen met één paar van elk onrein dier en elke vogel. (Genesis 7:2-3)
De totale kennis van deze dingen was verloren gegaan in de eeuwen, waarin de Israëlieten zich vermengden met de heidense Egyptenaren, die geen interesse hadden in het gehoorzamen van de God van de Bijbel.
Hetzelfde gold voor de Tien Geboden. Adam kende deze al. Alsook Noach, Abraham en vele anderen. Tenslotte werden zij bij de berg Sinaï aan de Israëlieten gegeven, zodat zij opnieuw konden weten wat Gods wil is. Aan hen werd de verantwoordelijkheid gegeven om de wetten te bewaren en deze te vrijwaren en rein te houden van heidense geloven, regels en tradities, die altijd worden gebruikt om Gods wetten te verdraaien of te vervangen. Zij kunnen vergeten zijn in de gedachten van de mens, maar zij kunnen nooit werkelijk worden afgeschaft.
Bijbelse gezondheidsleer en uw leven
Te beginnen bij dieren: God gaf een eenvoudige regel, waarbij het reine kon worden onderscheiden van het onreine.
“Elk dier, dat gespleten hoeven heeft en herkauwt onder de dieren, moogt gij eten” zei de Schepper God. (Leviticus 11:3-4 en Deuteronomium 14:6-8)
Waarschijnlijk heeft U vaak koeien in een wei zien liggen en langzame kauwende bewegingen met hun kaken zien maken. U weet, dat zij geen kauwgom kauwen. Toch blijven zij steeds kauwen, zonder een hap van iets te nemen. Zowel vee als andere soorten dieren eten hun voedsel zonder de tijd te nemen om het voldoende te kauwen. Later kunnen zij beetjes van dit haastig doorgeslikte voedsel terug naar boven brengen vanuit hun magen en dit kauwen, lang nadat zij gegeten hebben. Deze beetjes voedsel wat terug naar boven wordt gebracht om te kauwen wordt herkauwmassa genoemd.
Bijbelse gezondheidsleer en uw leven
De Bijbel geeft ook voorbeelden van onreine dieren – dieren, niet geschikt als voedsel. Het eerste dier dat genoemd wordt is de kameel. Deze herkauwt, maar de hoeven zijn niet gespleten. Daarom zegt God, dat het niet geschikt is voor menselijke consumptie. De hoef van een kameel is aan de voorkant enigszins ingesneden en heeft een gleuf aan de bovenkant, maar is niet gespleten. De onderkant is helemaal bedekt door een ronde, zachte kussenzool. Ziet U, God schiep dieren, die geschikt zijn voor menselijke consumptie met kenmerken, die verschillen van die, welke ongeschikt zijn als voedsel.
Een ander voorbeeld van een onrein dier is het konijn. Het heeft klauwen met tenen in plaats van een gespleten hoef. Paarden zijn evenmin geschikt om te eten – noch katten en honden, alhoewel sommige volken, die soms niet beter weten, deze eten. Ook wasberen, eekhoorns en buideldieren zijn niet geschikt als voedsel.
Nog een ander voorbeeld van een dier, dat ongeschikt is als voedsel is het zwijn, dat wij gewoonlijk varken of big noemen. Een varken heeft gespleten hoeven, maar herkauwt niet. “Ook het zwijn, omdat het wel gespleten hoeven, ja zelfs geheel doorkloofde hoeven heeft, maar niet herkauwt; onrein zal het voor u zijn” (Leviticus 11:7-8; Deuteronomium 14:8), waarschuwde God.
God heeft altijd goede redenen
Onze Schepper doet niets zonder een goede reden. God heeft een verstand, dat ver, ver verheven is boven dat van de meest intelligente mens. Het nietige verstand van de mens is niet in staat om alle redenen te begrijpen van Gods daden en besluiten. Niettemin heeft de mens altijd getracht om uit te zoeken waarom God ons zegt om bepaalde dingen te doen. Daar de mens redenen kan ontdekken, die hem redelijk lijken, kan hij niet altijd oorzaken zien om te gehoorzamen.
God verwacht van ons om te gehoorzamen, ongeacht hoe veel of hoe weinig wij ervan begrijpen. Alleen dan ontvangen wij Zijn volledige zegeningen. Er zijn echter miljoenen mensen, die hebben geredeneerd, dat paard of varken of konijn net zo goed zijn voor menselijk voedsel als rund of schaap of hert – ongeacht wat God over deze dingen zegt.
Bijbelse gezondheidsleer en uw leven
Een eenvoudig ontdekte reden, waarom sommige dieren niet gegeten moeten worden is, dat hun spijsverteringsorganen niet voldoende vergiften afvoeren. Een varken verteert zijn voedsel in ongeveer drie en een half uur. Een koe heeft vierentwintig uur nodig om hetzelfde te doen, waarbij het voedsel door twee spijsvertering processen gaat. Zo worden onzuiverheden eruit gewerkt, die anders in het vlees en de melk zouden komen.
Maar de belangrijkste reden, waarom enige dieren onrein zijn is, omdat zij in de eerste plaats niet geschapen werden om te eten. God schiep sommige dieren voor voedsel, sommige voor schoonheid, sommige voor het werk en sommige om afvalproducten op te eten, die anders de aarde zouden vervuilen.
Een ding om te onthouden is, dat wanneer de mens van nature kon bewijzen, dat deze dieren niet geschikt waren voor voedsel, God dit niet over hen aan ons hoefde te zeggen in de Bijbel. God moest deze wetten in de Bijbel zetten, zodat wij kunnen weten dat bepaalde dieren schadelijk zijn.
Voedsel dat NIET gegeten mag worden: vet en bloed. (Leviticus 3:17)
Geen vet eten van een rund, een schaap of een geit.
Het vet van reine vogels kan men eten.
Het vet van een dood dier of het vet van een verscheurd dier mag voor allerlei werk gebruikt worden, maar u mag het beslist niet eten.
Totaal geen bloed eten, niet van vogels en niet van dieren.
Waterdieren, die geschikt zijn als voedsel
God gaf ook op een eenvoudige manier aan om te weten welke waterdieren als voedsel gebruikt kunnen worden.
Om rein te zijn moeten zij twee kenmerken hebben – vinnen en overlappende schubben. (Leviticus 11:9-12; Deuteronomium 14:9-10)
Alle levende bewoners van het water zijn onrein en niet geschikt voor menselijk voedsel als zij geen vinnen en overlappende schubben hebben, die gemakkelijk afgeschrapt kunnen worden. Dat houdt ook een grote verscheidenheid aan dieren in, die gewoonlijk als grote delicatessen worden beschouwd. Krabvlees, bijvoorbeeld wordt wereldwijd geroemd als een sappige delicatesse. Het is echter niets meer dan het onreine vlees van grote zeespinnen, die zich voornamelijk voeden met rottende karkassen en andere zeedieren.
Waterdieren, die NIET geschikt zijn als voedsel:
De kikker, schildpad, zeeoor, mossel,
garnaal, zeekreeft, schelpdieren en oesters,
walvis, paling, inktvis,
verschillende soorten meervallen, steur, octopus (inktvis).
De meeste van deze soorten worden door miljoenen mensen beschouwd als gezond en voedzaam voedsel, zelfs door de meeste van onze eigen Israëlitische landen. Walvisolie wordt door velen, die niet weten dat het ongeschikt is als voedsel, in voeding gebruikt. Alle andere gewone vis in de handel is rein.
Sinds Adam is het menselijk lichaam erg gedegenereerd – is zwak en ziekelijk geworden. Wij zouden waarschijnlijk zeer verrast zijn als wij zouden beseffen, hoeveel van die degeneratie te wijten is aan het eten van onreine zeedieren.
De Bijbel geeft niet rechtstreeks een regel aan, waarbij reine vogels herkend kunnen worden. Hij noemt eenvoudig alle verschillende soorten van onreine op. Behalve het noemen van de kwartel en de duif, noemt God niet specifiek de reine vogels op.
Regels voor het vaststellen van vogels die geschikt zijn als voedsel
Het is gemakkelijk om te weten welk gevogelte rein is door eenvoudig op de karakteristieken te letten van vogels, die als rein en onrein worden genoemd.
Bestudering van gevogelte heeft enige opvallende verschillen uitgewezen tussen de twee soorten. Rein gevogelte heeft zes opmerkelijke karakteristieken. Eén of meer van deze karakteristieken ontbreken bij onreine vogels.
- Ten eerste heeft een reine vogel een krop
- ten tweede een spiermaag met een dubbele bekleding, die eenvoudig uit elkaar gaat. Twee van die spijsverteringsorganen zijn dubbel nuttig om het voedsel te veranderen in vlees, dat goed is voor mensen. Zij stellen ook veilig, dat giftig afval in het vlees komt.
- als derde punt een reine vogel aast niet op andere vogels, noch eet deze op.
- Ten vierde verslindt het geen voedsel tijdens de vlucht.
- Als vijfde punt de achterteen en de middelste voorteen zijn even lang.
- Ten zesde, als zij op een stok staan spreiden zij hun tenen zo, dat de drie voortenen aan één kant van de stok zijn en de achterteen aan de tegenovergestelde kant.
Alle onreine vogels missen op zijn minst één van deze karakteristieken.
Reine vogels hebben al deze karakteristieken.
Vogels die geschikt zijn als voedsel:
De kip, fazant, pauw, sneeuwhoen,
parelhoen, prairiehoen, duif, patrijs,
korhoen, kwartel, kalkoen, eend, gans,
alle zangvogels en de taling (kleine wilde eend) en de zwaan.
Vogels die NIET geschikt zijn als voedsel
De adelaar, gier, wouw, buizerd, arend,
raven, kraaien, ekster, struisvogel, uil,
havik, aalscholver, zeemeeuw, waterhoen, strandloper,
plevier, pelikaan, ooievaar, meerkoet, reiger,
roerdomp, kraanvogel, fuut, spriet, koekoek,
specht, pinguïn, papegaai, albatros en vleermuis.
God noemde ook andere dieren op, die beschouwd moeten worden als onrein en walgelijk. (Leviticus 11:20-23)
Het zijn de wezel, muis, hagedis, slak, mol, slang en worm.
Deze worden als zo walgelijk gezien, dat alles wat hun dode lijven aanraakt, zoals voedsel of borden, beschouwd moeten worden als ongeschikt voor gebruik, totdat deze grondig gewassen zijn. (Leviticus 11:24-43)
“Maakt uzelf niet verfoeilijk en verontreinigt u niet; heiligt u en weest heilig, Want Ik ben de HERE, om u tot een God te zijn” (Leviticus 11:44-47) waarschuwde God.
Ongeacht van wat God zei vinden miljoenen mensen, die beweren trouwe, gehoorzame Christenen te zijn, dat wanneer het vitaminegehalte hoog is in iets, dit goed moet zijn om te eten en een weldaad voor hun gezondheid. Zij voeren vaak aan, dat de wetten van reine en onreine dieren, die onbetwistbaar gemaakt werden voor alle tijden en alle mensen, slechts “oude Joodse wetten” zijn, die “aan het kruis genageld” werden door Christus bij Zijn dood. Deze mensen willen een leven leiden zoals de heidenen, ofschoon de Bijbel dergelijke praktijken zelfs verwerpt.
Sommige mensen verlangen naar verboden voedsel
Om het eten van onrein voedsel te rechtvaardigen richten vele van deze mensen zich op het vierde hoofdstuk van 1 Timoteüs en wijzen triomfantelijk naar het vierde en vijfde vers, waar Paulus zei: “Want alles wat God geschapen heeft, is goed en niets daarvan is verwerpelijk, als het met dankzegging aanvaard wordt: want het wordt geheiligd door het woord Gods en door gebed”.
Deze verklaring, uit de samenhang genomen, zou doorgaans leiden tot één van de twee verrassende conclusies. Of Paulus wist niet waar hij over sprak, of God heeft Zijn wetten veranderd en wil ons toch toestaan om alles te eten wat wij willen. Als deze tweede conclusie waar is, moet men nooit twijfelen om een maaltijd te eten van de vieste/smerigste dieren, die men kan bedenken – als zo iemand maar Gods zegen erover vraagt!
Bijbelse gezondheidsleer en uw leven
Natuurlijk is dit absurd. Paulus wist waarover hij sprak en God keurt het nog iedere keer af als wij onreine dieren consumeren. God verandert nooit. (Maleachi 3:6; Hebreeën 13:8) En zeker niet Zijn wetten, die voor onze eigen bestwil zijn. (Matteüs 5:17-18)
Om 1 Timoteüs 4:4-5 te begrijpen moet men vanaf het begin van hoofdstuk vier van 1 Timoteüs lezen. Paulus verwees naar religieuze extremisten – inclusief vegetariërs – die afvallig zijn geworden van de waarheid (of er nooit toe overgegaan zijn) en verkeerde denkbeelden koesteren, zoals niet trouwen en bepaald voedsel niet eten, dat God specifiek schiep om te eten. Het woord alles in het vierde vers verwijst dus naar elk dier, dat geheiligd is door het Woord van God (de BIJBEL) – en alleen de reine dieren werden geheiligd of goedgekeurd als geschikt voor menselijk voedsel!
Eén van de oudste listen, die misleide mensen gebruiken is die van het uitzoeken van bepaalde woorden, frasen en zinnen uit de Bijbel en deze samen te voegen om iets te “bewijzen” wat niet waar is; net zoals sommigen de twee bovenstaande verzen lezen, die op zichzelf schijnen te zeggen, dat alles goed is voor menselijk voedsel. De waarheid kan echter bijna altijd gemakkelijk worden gevonden door de verzen te vergelijken en de hele hoofdstukken zorgvuldig te lezen om de exacte betekenissen van bepaalde woorden, frasen en zinnen te vinden.
God zuiverde de onreine dieren niet
Een ander voorbeeld van een misvatting staat in het tiende hoofdstuk van Handelingen, vers 9 tot 16. Als men alleen dit deel van het hoofdstuk leest en anders niets, zou men de indruk krijgen dat aan Petrus werd gezegd, dat onreine dieren door God waren gezuiverd en dat hij, Petrus, deze zou moeten eten. Deze verzen, uit de samenhang genomen, worden constant door kerkleiders gebruikt, die weigeren om hun verlangen naar onrein voedsel op te geven. Vers 17 laat echter zien, dat Petrus wist dat God niet bedoelde dat hij het onreine vlees opat. Petrus merkte, dat de natuur van geen enkel dier veranderd was, zij waren nog steeds onrein. Hij begon zich dus af te vragen wat het visioen betekende! Hij trok geen haastige conclusie.
Als U het hele hoofdstuk tien van Handelingen leest om het hele verhaal te weten, zult U de ware betekenis ontdekken van bovengenoemde verzen. Verzen 28 en 29 gaan over de kern van de zaak en U zult zien, dat het visioen van Petrus eenvoudig was om hem te laten zien, dat hij geen mens als gewoon of onrein moest beschouwen, die oprecht probeert te leven – ongeacht nationaliteit.
Het maakt niet uit wat men denkt, zegt of doet over rein en onreine dieren, het feit blijft bestaan, dat het verschil nog bestaat. De natuur van onreine dieren is niet veranderd. Zij zijn vandaag de dag hetzelfde als zij waren voor de vloed, in de tijd van Mozes en in de tijd van Petrus. Degenen, die de Schepper in deze dingen gehoorzaamt, ontvangen zeer beslist zegeningen.
• • • • • •
Meer informatie over Reine Zee- en Zoetwatervissen
Zie ook Beknopt overzicht voedsel
• • • • • •