Drie-eenheid Niet In De Bijbel!
Drie-eenheid Niet In De Bijbel!
Miljoenen gevestigde Christenen – Katholieken en Protestant geloven dat God uit drie afzonderlijke personen of entiteiten bestaat – de Vader, Zoon en Heilige Geest – in één Wezen.
Op een andere manier gezegd, God is één essentie, maar drie personen.
Onderzoekers geven aan, dat meer dan 80 procent van degenen, die in God geloven, deze trinitaire kijk vasthouden.
Ondanks deze brede acceptatie wordt de doctrine van de Drie-eenheid niet duidelijk begrepen door de meeste Christenen.
Feitelijk blijft het onderwijs grotendeels een mysterie en de meesten nemen het eenvoudig als vanzelfsprekend aan dat hun pastors en kerkleraren de waarheid onderwijzen.
De gemiddelde kerkganger is zich er niet van bewust, dat zelfs de beste geleerden toegeven dat “het verstand van de mens het mysterie van de Drie-eenheid niet volledig kan begrijpen”.
Als Christenen hangt onze relatie met God overwegend af van het begrip van Zijn ware natuur.
Maar hoe legt iemand logisch uit: drie personen in één Godheid”?
Onze enige toevlucht is in de Bijbel te kijken voor het antwoord.
Inderdaad, onze overtuigingen moeten stevig vertrouwen op de leerstellingen van alleen de Bijbel.
Het zal voor de meeste Christenen als een verrassing komen, dat het woord Drie-eenheid nergens in de Bijbel voorkomt.
Waar komt de leerstelling vandaan?
Let U op deze intrigerende aanhaling van [The Oxford Companion to the Bible], onder het artikel [“Trinity].
[Drie-eenheid]: “Omdat de Drie-eenheid zo’n belangrijk deel is van latere Christelijke doctrine, is het opvallend dat de uitdrukking niet voorkomt in het Nieuwe Testament.
Evenzo kon het ontwikkelde concept van drie gelijke partners in de Godheid – die in latere formuleringen van geloofsbelijdenissen werden gevonden – niet duidelijk ontdekt worden binnen de grenzen van de [Nieuw Testament] canon”.
Let U op de twee zinnen:
- “latere Christelijke doctrine” en
- “latere formuleringen van geloofsbelijdenissen”.
Drie-eenheid Niet In De Bijbel!
De geschiedenis laat zien, dat de oorspronkelijke kerk uit de eerste eeuw niets wist over een “drie-enig God”.
Integendeel, de leerstelling werd geformuleerd door Griekse theologen na de eerste eeuw en werd vervolgens ontwikkeld door latere “kerkvaders”.
Let op deze erkenning van de New Bible Dictionary [Nieuw Bijbel woordenboek]:
“De uitdrukking ‘Drie-eenheid’ zelf wordt niet in de Bijbel gevonden. Het werd voor het eerst gebruikt door Tertullianus [één van de vroege Katholieke vaders] aan het einde van de 2de eeuw, maar ontving pas brede gangbaarheid [aanvaarding] en formele toelichting in de 4de en 5de eeuw.
Over de natuur van God werd door Katholieke theologen eeuwenlang vurig gedebatteerd.
Tenslotte kwamen in 325 n. Chr. de kerkvaders bijeen op het Concilie van Nice om een officiële orthodoxe positie te verklaren betreffende de “goddelijke identiteit” – in een poging om een soort van duidelijkheid en finaliteit te brengen in het onderwerp.
Het was echter niet eerder dan 381 n. Chr., op het Concilie van Constantinopel dat de “godheid” van de Heilige Geest werd bevestigd – een drie-enige Godheid.
De leerstelling van de Drie-eenheid werd formeel gemaakt, lang nadat de Bijbel was voltooid.
Uiteindelijk sorteerden Katholieke theologen over een periode van enkele eeuwen uit, wat zij geloofden over de Godheid – en in het bijzonder over de Heilige Geest.
Maar zoals boven opgetekend: de lering van de Drie-eenheid “kan niet duidelijk ontdekt worden binnen de grenzen van de [Nieuw Testament] canon”.
De Oxford gaat verder: “hoewel de nieuwtestamentische schrijvers heel veel zeggen over God, Jezus en de Geest van elk van hen, geen enkele nieuwtestamentische schrijver licht de relatie van de drie uitvoerig toe, die latere Christelijke schrijvers wel doen”.
Drie-eenheid Niet In De Bijbel!
Inderdaad, geen enkele serieuze wetenschapper beweert nu dat de lering van de Drie-eenheid ontleend kan worden aan de Bijbel.
Zoals blijkt, waren velen van de zogenoemde “vroege kerkvaders” zeer grondig opgeleid in de Babylonische, Egyptische en Griekse filosofie – vanwaar zij dergelijke niet-Bijbelse concepten ontleenden, zoals dualisme en de onsterfelijkheid van de ziel.
Toen deze Heidense wetenschappers naar het Christendom overkwamen, brachten zij denkbeelden en expressies mee, die Platonische filosofieën weergeven.
Het was deze Heidense invloed, die hen leidde om een definitie van de Drie-eenheid door te breken naar de Godheid.
De doctrine van de Drie-eenheid is sindsdien een voornaamste obstakel geweest voor het begrip, dat God feitelijk een goddelijk gezin is.
Veronderstelt 1 Johannes 5:7 een Drie-eenheid?
Zoals opgemerkt, de Bijbel beschrijft nergens een drie-enige God.
Maar hoe zit het met 1 Johannes 5:6-8?
“want drie zijn er die getuigen in de hemel: de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze drie zijn één”.
Openbaart dit niet een Drie-eenheid?
Zoals veel bijbelstudenten uiteindelijk zullen zien, is dit vers een 4de-eeuws vervalste toevoeging aan het Nieuwe Testament.
Peake’s Commentary zegt, “geen achtenswaardige Grieks [manuscript] bevat [deze passage].
Het verscheen als eerste in een latere 4de-eeuws Latijnse tekst en werd ingeschreven in de Vulgaat en tenslotte in het Nieuwe Testament van Erasmus”. [En tenslotte in de Statenvertaling]
Talloze bijbelcommentaren komen overeen en de meeste vertalingen slaan de passage over.
Drie-eenheid Niet In De Bijbel!
1 Johannes 5:6-8 zou als volgt gelezen moeten worden:
“Hij is het Die kwam door water en bloed: Jezus, de Christus; niet door het water alleen, maar door het water en het bloed.
En de Geest is het Die getuigt, omdat de Geest de waarheid is.
Want drie zijn er die getuigen in de hemel: de Vader, het Woord en de Heilige Geest. Deze drie zijn één.
Drie zijn er die getuigen op de aarde: de Geest, het water en het bloed. En deze drie zijn één”.
Deze drie getuigen van de ene waarheid.
Want deze vervalste passage laat zien is, dat Katholieke vertalers uit het verleden zo ijverig waren om ondersteuning te vinden voor hun vooropgezet geloof in de Drie-eenheid, dat Zij het tamelijk letterlijk toevoegden.
Denkt U er aan, de lering van de Drie-eenheid is ontstaan nadat de Apostel Johannes het complete Nieuwe Testament in 98-100 n. Chr. had gecanoniseerd.
Deze Katholieke doctrine werd niet afgerond tot eeuwen later.
Zoals wij zullen zien is het niet een Bijbels concept.
Drie-eenheid Niet In De Bijbel!
Bijbels bewijs weerlegt de leerstelling van de Drie-eenheid
Er zijn talloze belangrijke punten, die bewijzen dat de Drie-eenheid doctrine in tegenstelling is met duidelijke Bijbelse lering.
Bijvoorbeeld:
- Het feit dat het woord “drie-eenheid” niet in de bijbel wordt gevonden werpt ernstige twijfel op de lering.
- De Heilige Geest wordt nergens beschreven alsof het een persoon is.
Integendeel, de Heilige Geest werd “uitgestort” op het Pinksterfeest (Handelingen 2:18) – en werd “uitgestort” over de Heidenen. (Handelingen 10:45)
Een persoon wordt niet “uitgestort”. Zoals wij in Handelingen 2:2 lezen: “En plotseling kwam er uit de hemel een geluid als van een geweldige windvlaag en dat vervulde heel het huis waar zij zaten”.
Een persoon klinkt niet als een sterke wind en kan niet een huis vullen..”.
In Handelingen 2:3 verscheen de Heilige Geest als gespleten tongen – iets wat een persoon niet kan doen.
- Christus werd verwekt door de Heilige Geest. (Matteüs 1:18, 20)
Als de Heilige Geest een persoon was, zou dat de Heilige Geest, de Vader van Christus maken, IN PLAATS VAN DE WARE God de Vader!
Drie-eenheid Niet In De Bijbel!
Het is duidelijk, de Heilige Geest is niet een persoon; het is de kracht, die God gebruikt om Zijn werk tot stand te brengen.
- Jezus zei, “Ik en de Vader zijn Eén”. (Johannes 10:30; 17:21-22)
Hij noemde nooit de Heilige Geest als zijnde één met Hem en Zijn Vader.
- Daniël, een trouwe dienaar van God, sprak over slechts twee leden van de Godheid:
“een Mensenzoon. Hij kwam tot de Oude van dagen en men deed Hem voor Zijn aangezicht naderbij komen”. (Daniël 7:13)
Evenzo, koning David, een man naar Gods hart (Handelingen 13:22) sprak over slechts twee leden van de Godheid:
“De HEERE heeft tot mijn Heere gesproken: Zit aan Mijn rechterhand……”.
(Psalm 110:1)
- In de meeste van zijn epistels gaf Paulus begroetingen van God de Vader en Christus. Maar voegde nooit de Heilige Geest toe.
Als de Heilige Geest een persoon was en een lid van een Drie-enige Godheid, zou Paulus ook de groeten van de Heilige Geest hebben gezonden.
Bovendien worden in drie van de brieven van Paulus naar God de Vader en Jezus verwezen als personen – maar naar de Heilige Geest is nooit als zodanig verwezen. (Kolossenzen 1:3; 1 Thessalonicenzen 1:1; Hebreeën 1:1-2)
- In het visioen van Johannes van Gods troon (Openbaring 4-5) zag hij alleen de Vader en de Zoon.
Drie-eenheid Niet In De Bijbel!
Hij zag geen derde persoon aangeduid als “God, de Heilige Geest”.
- Maar hoe zit het met het feit dat het Nieuwe Testament vaak de term “hij” gebruikt voor de Heilige Geest?
Het gebruik van het persoonlijk voornaamwoord “hij” geeft onjuist de indruk dat de Heilige Geest een persoon is.
In zulke gevallen vertaalden de vertalers bewust de onzijdige Griekse termen in het mannelijke “hij”.
Omdat het paste in hun vooropgezet denkbeeld dat de Heilige Geest één van de drie “personen” van de Godheid was.
In al die passages zou de correcte vertaling het of dat of datgene moeten zijn.
Uiteindelijk is Satan de duivel de kracht achter de lering van de Drie-eenheid.
Satan haat de werkelijkheid van het Gezin van God.
Satans religies – inclusief het wereldse Christendom – onderwijzen een gesloten, driezijdige Drie-eenheid. Maar de Bijbel onderwijst een open goddelijk gezin, waarin mensen kunnen binnenkomen.
De Gezins-natuur van God
Hoewel God eeuwig is en uit geest bestaat, is er iets rondom de fundamentele natuur van de Godheid, dat bij de meesten onopgemerkt is:
God is meervoudig van natuur – d.w.z., er is meer dan één Eeuwig Wezen in de Godheid.
De eerste toespeling op dit feit vinden wij in Genesis één.
Bij de schepping van de mens zei God, “Laten WIJ mensen maken naar ONS beeld, naar ONZE gelijkenis….”. (Genesis 1:26).
Dit woordgebruik gaat over een gezin.
Inderdaad, Genesis 5:3 zegt dat Adam “verwekte een zoon naar zijn gelijkenis, naar zijn beeld”.
Het was na het scheppen van planten en dieren om zich te voort te planten, elk “naar hun soort”, dat God zei, “Laten Wij mensen maken naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis”. (Genesis 1:26)
Dit laat zien dat de mens geschapen was naar het God soort.
Dus God is in werkelijkheid Zichzelf aan het voortplanten door middel van de mensheid.
Drie-eenheid Niet In De Bijbel!
Maar wie zijn de “Ons”, die hier spreken?
Onze eerste aanwijzing vinden wij in het woord “God”.
Het woord God werd vanuit het Hebreeuwse woord Elohim vertaald. Dat is een meervoudig zelfstandig naamwoord.
Dit woord openbaart ook noodzakelijke kennis betreffende de natuur van God.
Zoals vele meervoudige zelfstandige naamwoorden, verwijzen Hebreeuwse meervoudige zelfstandige naamwoorden naar meer dan één persoon of ding.
Zoals het meervoudig zelfstandige naamwoord “men” onvervreemdbaar meer dan één mens betekent. Zo betekent Elohim meer dan één enkel God- Wezen.
Heel wat passages in het Oude Testament bevestigen het bestaan van meer dan één Goddelijk Wezen.
(Genesis 1:26; 11:7; Psalm 110:1; 45:7-8; Daniël 7:13)
- Feitelijk openbaart de Bijbel dat er twee zijn, die Elohim zijn.
In het Oude Testament is één Elohim de God, Die “de Allerhoogste” wordt genoemd (Genesis 14:22) en de “de Oude van dagen”. (Daniël 7:13)
In het Nieuwe Testament wordt Hij geopenbaard als “God de Vader”.
De andere Elohim in het Oude Testament is de God, Die de “Here God” wordt genoemd en de “Almachtige God” – de God van Israël.
Dit is de God, Die later Jezus werd, de Christus van het Nieuwe Testament.
Deze gezin-natuur van de Godheid is belangrijk om Gods plan voor de mensheid te begrijpen!
Aanhangsel 4 Opmerkingen:
- Harold Lindsell and Charles J. Woodbridge, A Handbook of Christian Truth – [Een handboek van Christelijke Waarheid]; pag. 51.
De problemen rond het duidelijk uitleggen van de Drie-eenheid wordt in bijna elk technisch artikel of boek over het onderwerp onder woorden gebracht.
The New Catholic Encyclopedia [de nieuwe Katholieke encyclopedie] geeft toe: “het is moeilijk ….. in de tweede helft van de 20ste eeuw, om een duidelijk, objectief en oprechte verklaring aan te bieden van de openbaring, doctrinaire evolutie en de theologische ingewikkeldheid van het mysterie van de Drie-eenheid.
Rooms Katholieken, evenals anderen, bieden een enigszins onstandvastig beeld van de discussie over de Drie-eenheid. (Deel XIV, pag. 295)
- The Oxford Companion to the Bible; [Oxford Handboek voor de Bijbel] – 1993; “Trinity”. [Drie-eenheid]
- New Bible Dictionary; [Nieuw Bijbel woordenboek] – 1996; “Trinity”. [Drie-eenheid]
- The Oxford Companion to the Bible; [Oxford Handboek voor de Bijbel] – 1993; “Trinity”. [Drie-eenheid]
- Peake’s Bible Commentary, [Peak’s Bijbel commentaar], pag. 1038
Aanhangsel vijf: Kan de zonde van abortus vergeven worden?