Uw opstelling in het dagelijkse leven
Uw opstelling in het dagelijkse leven – Spreuken 22
Spreuken 22:1 Een goede naam is verkieslijker dan veel rijkdom, gunst is beter dan zilver en goud.
Wat stelt een naam voor? In deze tijd niet veel.
Iemand met een laag karakter haalt de naam van zijn familie door het slijk. Voor een leugenaar stelt een naam meer voor dan wat hij werkelijk is. Hij kan zulke namen nooit waar maken, zoals dat duidelijk blijkt bij koninklijke titels: Verdediger van de gelovigen, de Grote en Trotse die staat voor de Machtige, bla, bla, bla.
In de oudheid verwees “naam” naar je vader. Het woord voor “naam” in het Oude Testament is shem (ook de naam van een der zonen van Noach).
De etymologie voert terug op “het plaatsen van een teken”. Dat hangt samen met heiliging. Het heeft een geestelijke bijbetekenis daar Shem de familietak is binnen de mensheid waardoor God het fundament legde voor de gemeente via Abraham, Isaak en Jacob (Israël).
In de ruimste zin staat een naam voor een gehele natie of volksstam.
Toen je je naam kreeg werd je als kind van je vader en moeder apart gezet van de rest van de kinderen in de buurt. Je naam geeft je je plaats binnen de familie en daarmee erfrechten. Jouw naam geeft een relatie aan en hoe je bekend staat.
Je naam geeft je rechten op bezit.
Een naam openbaart dingen over God die Hij ons wil doen begrijpen om een relatie met ons te kunnen hebben. Door Zijn naam te openbaren worden wij tot een relatie met Hem geroepen.
De namen van God openbaren dat zij een familie zijn – Vader en Zoon.
Christus was de Schepper. Zij zijn almachtig en God de Vader verlangt Zijn naam met ons te delen, zoals een kind de naam van zijn Vader aanneemt.
De namen van God
Yahweh-yireh – deze naam wordt vertaald met “De Heer zal voorzien”, waarmee wordt herdacht dat God voorzag in een ram ter vervanging van Isaak in de offerande die Abraham moest brengen. (Genesis 22:14).
Yahweh-nissi – deze naam betekent “De Heer is mijn banier”, ter ere van het verslaan van de Amalekieten. (Exodus 17:15).
Yahweh-shalom – deze naam betekent “De Heer is vrede”, en dat is de naam die Gideon gaf aan het altaar dat hij in Ofra bouwde. (Richteren 6:24).
Yahweh-shammah – deze naam drukt de volgende waarheid uit: “De Heer is aldaar”, en verwijst naar de stad die de profeet Ezechiël in zijn visioen zag. (Ezechiël 48:35).
Yahweh-tsebaoth – deze naam, vertaald met “Heer der heerscharen”, werd in de tijd van David en de profeten gebruikt en gaf er uitdrukking aan dat God de Verlosser omringd werd door Zijn hemelse legerscharen. (1 Samuël 1:3).
Yahweh Elohe Israël – deze naam betekent “Heer God van Israël”, en deze komt voor in Jesaja, Jeremia en de Psalmen.
Andere namen die hier op lijken zijn Netsach Israël, “De Onveranderlijke (of de Kracht) van Israël” (1 Samuël 15:29); en Abiyr Yisrael, “De Machtige van Israël”. (Jesaja 1:24).
El – dit is een andere belangrijke basisnaam voor God in het Oude Testament.
Op zichzelf verwijst dit woord naar een god in de meest algemene zin. Deze naam werd op vele verschillende manieren gebruikt in de oude oosterse culturen waarvan de talen verwant waren aan het Hebreeuws.
Daarom kan dit woord zowel naar de ware God als naar valse goden verwijzen. De belangrijkste Kanaänitische god was El met zijn zoon Baäl.
In de Bijbel wordt dit woord vaak verder gespecificeerd met een toevoeging zoals Yahweh: “Ik, de HERE (Yahweh), uw God (Elohim), ben een naijverig God (El)”. (Deuteronomium 5:9).
Elohim is de meervoudsvorm van El, en betekent Schepper.
Sommige Schriftgedeelten verwijzen naar de Vader en andere naar Christus, desondanks zijn de Vader en Christus één.
Christus wordt geïdentificeerd als de enige rechtvaardige Tak van boom der mensheid. Hij is Koning, Wijsheid, Herder en Knecht, het gepersonifieerde Woord van God en Heerlijkheid.
Een naam betekent alles.
- Hij vertegenwoordigt wat je bent.
- Een naam is de beste beschrijving van een hele familie.
- Hij omsluit iedereen die daarbij hoort.
Je hebt er waarschijnlijk nooit aan gedacht maar “God” kan het best vergeleken worden met een achternaam. Onze hemelse Vader is God, maar ook Jezus Christus is God en wij zullen God zijn.
God wil dat we heel zorgvuldig omgaan met de naam die we hebben gekregen. Andere mensen kunnen kwaad van ons spreken, maar hopelijk zijn dat leugens.
- Petrus 4:14. Indien gij door de naam van Christus smaad lijdt, zijt gij zalig, daar de Geest der heerlijkheid en de Geest Gods op u rust. [Statenvertaling voegt nog toe: Wat hen aangaat, Hij wordt wel gelasterd, maar wat u aangaat, Hij wordt verheerlijkt.]
Je naam zou moeten worden verbonden met je getuigenis van het Evangelie van Jezus Christus.
In essentie komt het erop neer dat onze naam, als letterlijke zoon of dochter, synoniem met die van God behoort te zijn.
- Thessalonicenzen 1:12. opdat de naam van onze Here Jezus in u verheerlijkt worde, en gij in Hem, naar de genade van onze God en van de Here Jezus Christus.
1 Johannes 3:23. En dit is zijn gebod: dat wij geloven in de naam van zijn Zoon Jezus Christus en elkander liefhebben, gelijk Hij ons geboden heeft.
Een naam betekent alles.
Filippenzen 2:9. Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken,
We moeten zelfs de klank van Gods naam liefhebben.
Psalm 5:11. Maar verheugen zullen zich allen die bij U schuilen, altoos zullen zij jubelen, daar Gij hen beschermt, en in U zullen juichen wie uw naam liefhebben.
Het gaat niet om onze naam, maar om Gods naam: De naam die God ons zal geven in het Koninkrijk van God. We zullen dan het huis van onze fysieke vader vergeten. (Psalm 45:10).
Openbaring 2:17 en 3:12. leren ons dat God ons een nieuwe naam zal geven. Een naam geschreven op een witte steen. Die witte steen is een glinsterende diamant. De Urim door de hogepriester gedragen in het borstschild der beslissing. Op dat schild, op het hart van de hogepriester, waren twaalf kostbare stenen bevestigd met elk een naam van de twaalf stammen.
Het woord Urim betekent licht en dat beantwoordt aan het wit van de steen uit Openbaring. Niemand dan de hogepriester wist welke naam erop geschreven was: waarschijnlijk de niet uit te spreken naam “Yahweh”.
De hogepriester raadpleegde die op een of andere door God vastgestelde manier om aanwijzingen van God te krijgen wanneer dat nodig was.
Voor Tummim, zie Deuteronomium 33:8.
Spreuken 22:2. Rijken en armen ontmoeten elkander; hun aller Maker is de HERE.
Alle mensen zijn gelijk voor wat betreft schepping en gemeenschappelijke natuur; ze hebben allemaal dezelfde problemen en moeten hetzelfde pad afleggen naar behoud.
In deze wereld zouden er eigenlijk geen armen moeten zijn.
De oorzaak van armoede is zonde en God laat het toe zodat de mens kan leren wat het leven niet is.
Maar God wil dat we bedenken dat er zowel geestelijke als fysieke rijkdom is. Er zijn veel rijke mensen die zonder enige hoop voor de toekomst naar het graf gaan.
Vanuit Gods perspectief: De rijken hebben de arbeid van de armen nodig; de armen hebben het geld van de rijken nodig en hun door scholing verder ontwikkelde intelligentie. Daarom moeten de armen niet worden veracht en de rijken niet worden benijd.
Beiden zijn verplicht de ander lief te hebben. Het doel van het in dienst nemen van de armen was hen te helpen volwassen te worden en in staat voor zichzelf te zorgen; ook het jubeljaar had dat ten doel. God kijkt op niemand neer.
God heeft een speciale plaats in Zijn hart voor de armen: de derde tiende.
Als God ons roept zijn we allemaal geestelijk arm.
Spreuken 22:3. De schrandere ziet het onheil en bergt zich, maar de onverstandigen gaan hun gang en moeten boeten.
Er is een tijd om je te verbergen, namelijk als je situaties ziet die je zullen proberen de zonde in te trekken. Er is een tijd om stil te zijn, namelijk als spreken je alleen maar meer pijn zal bezorgen.
Een dwaas snijdt zijn vinger niet één keer af, maar twee keer, ja, zelfs drie keer, en hij leert nooit.
Spreuken 5:2. om bedachtzaamheid in acht te nemen en laten uw lippen kennis bewaren.
Het gaat hier om doelbewust bedachtzaam zijn, in het belang van iedereen, om het vermijden van teveel spreken of domme dingen te zeggen. Het gaat om het beste in jezelf en anderen te voorschijn te brengen.
Spreuken 25:11-12. Een woord, in juiste vorm gesproken, is als gouden appelen op zilveren schalen. Een wijs vermaner bij een luisterend oor, is een gouden ring en een fijn gouden sieraad.
God wil niet dat we het ergste uit iemand oproepen door onbeheerst te zijn, ongevoelig, onnadenkend, dwaas, grievend, geen aandacht schenkend aan het welzijn van anderen.
Ik ga nergens heen waar niet iets geestelijks is te bewerkstelligen.
Iemand die niet nadenkt, zal omkomen.
Spreuken 22:4. Het loon van ootmoed (vreze des HEREN) is rijkdom, eer en leven.
Wees in de eerste plaats geestelijk rijk, misschien zal God je dan ook fysiek rijk maken. Mensen die voor geld leven hebben zoveel tijd besteed om dat na te jagen dat ze zich nooit op het intermenselijk gebied hebben ontwikkeld om anderen lief te hebben en met hen begaan te zijn.
De rijken denken dat zij de regels kunnen stellen; maar dat is niet zo.
Wat een schok moet het voor de rijken zijn als ze sterven.
Spreuken 22:5. Dorens en strikken liggen op de weg van de verkeerde; wie zichzelf wil bewaren, blijft daarvan verre.
Mensen die verdorven zijn, maken de weg voor zichzelf en anderen moeilijk, net zo moeilijk als het verlaten van de gebaande paden om tussen de doornstruiken heen te gaan dat is. Een reis kan aangenaam zijn of uitzonderlijk pijnlijk, zo is het ook met dit leven.
Een verdorven manier van denken is goddeloos.
Psalm 64:5-6. Zij verstouten zich tot een boos stuk. Ook spreken zij ervan strikken te verbergen. Zij zeggen: Wie ziet ze? Ook zinnen zij op euveldaden: ‘Wij zijn gereed, het plan is goed bedacht’. Ja, ieders binnenste en hart is ondoorgrondelijk.
Smal is de weg ten leven. Het is ook gemakkelijker om op een pad te volgen dan tussen stekelige struiken door te trekken.
Spreuken 22:6. Oefen de knaap volgens de eis van zijn weg, ook wanneer hij oud geworden is, zal hij daarvan niet afwijken.
Oefenen betekent dat beide ouders (voortdurend op hetzelfde doel gericht) zorgvuldig moeten overdenken hoe ze hun kinderen op de juiste wijze zullen opvoeden in liefdevol ontzag en respect voor de Heer.
Fouten die werden gemaakt, waren te geloven dat “dit” onze kerk was en dat de kinderen later wel voor zichzelf zouden beslissen. Hen bezighouden met kleurboeken was verkeerd. Daardoor werden zij voorbereid om de volgende wereldlijke generatie te worden. Ondanks dat God zei dat onze kinderen heilig waren en dat Hij naar hen uitkeek, gaven wij hen over aan de wereld.
We moeten getuigen van het Evangelie, niet alleen in onderwijs maar ook in het laten zien van de zegeningen en de wenselijkheid van Gods manier van leven zoals Christus Zijn leven leidde.
Spreuken 22:7. De rijke heerst over de armen, en de man die leent, is een knecht van de uitlener.
De rijke en de uitlener willen je hun geld lenen, maar tegen aanzienlijke kosten en strenge voorwaarden.
Zij stellen zo heersende klassen in waar God niet achter staat, evenmin staat Hij achter het heersen over de eenvoudige leden van de gemeente.
In een wereld die verstoken is van liefde en respect voor het individuele leven, geldt: Verkoop niet je vrijheid om te voldoen aan je verlangen naar luxe. Vermijd het onnodig lenen door eervol en onafhankelijk hard werken.
Bedenk dat de rijken rijk zijn geworden door het uitbuiten van de armen. Zij houden hun macht door je ervan te overtuigen dat zij daar recht op hebben, en jij heb nergens recht op.
Spreuken 22:8. Wie onrecht zaait, zal onheil oogsten; de staf van zijn gramschap zal vergaan.
Als je de vijand wordt van de armen en hen die zich niet kunnen verdedigen, wordt God jouw vijand.
Jesaja 14:5-7. De HERE heeft de stok der goddelozen verbroken, de scepter der heersers, die in verbolgenheid zonder ophouden natiën sloeg, die in toorn volken vertrad in meedogenloze vervolging. De gehele aarde heeft rust, is stil; men breekt uit in gejubel;
Spreuken 22:9. Wie vriendelijk van oog is, die wordt gezegend, omdat hij de behoeftige van zijn brood geeft.
Als je een uitgaande, liefhebbende houding hebt jegens mensen zul je het ver schoppen.
2 Corinthiërs 9:7. En ieder doe, naardat hij zich in zijn hart heeft voorgenomen, niet met tegenzin of gedwongen, want God heeft de blijmoedige gever lief.
Als je er plezier in hebt andere mensen te helpen, heeft God plezier in jou. Dat is een duidelijke positieve benadering van het leven die iedereen met elkaar verenigt zoals dat bij het vredeoffer het geval is.
Spreuken 22:10. Jaag de spotter weg en de twist verdwijnt, en het twisten en smaden houdt op.
Als mensen onderling problemen hebben, moet je de oorzaak daarvan vinden. Het is de verantwoordelijkheid van alle goede heersers de oorzaak aan te pakken en oplossingen te vinden die iedereen ten goede komen.
Er is niets erger dan een leider die een oogje dichtknijpt als anderen nadeel wordt berokkend.
Een deel van de verantwoordelijkheid die God ons leert als toekomstige koningen en priesters is te leren anderen te helpen en te dienen.
Jesaja 30:21. en wanneer gij rechts of wanneer gij links zoudt willen gaan, zullen uw oren achter u het woord horen: Dit is de weg, wandelt daarop.
Kijk uit voor de persoon die het hardst roept met de grootste klacht.
Spreuken 22:11. Wie reinheid van hart bemint en wiens lippen vriendelijk zijn, de koning is zijn vriend.
Heb reinheid van hart lief; dat is ons doel.
Lippen die het leven van anderen positief willen beïnvloeden, spreken vriendelijke woorden, omdat je ziet dat die anderen ook binnen het plan van God passen.
Hierdoor ontstaat er een grotere intimiteit tussen ons en God.
Iemand die rein van hart is, vriendelijk spreekt, kan in nog grotere mate door God worden gebruikt. Wie kan geen gehoor geven aan zulke adviezen?
Lucas 19:16-17. En de eerste verscheen en zeide: Heer, uw pond heeft tien ponden winst gemaakt. En hij zeide tot hem: Voortreffelijk, goede slaaf; omdat gij in het minste getrouw geweest zijt, heb gezag over tien steden.
Spreuken 22:12. De ogen des HEREN bewaken de kennis, maar Hij verijdelt de woorden van de trouweloze.
Als iemand de waarheid spreekt staat God daar achter en zal aan allen bewijs geven dat het de waarheid is. Maar wat betreft hen die God niet liefhebben, Hij zal uiteindelijk openbaren dat zij allen dwazen zijn.
De wetenschappelijke gemeenschap bestaat grotendeels uit dwazen.
Psalm 14:1-3. De dwaas zegt in zijn hart: Er is geen God. Zij bedrijven gruwelijke en afschuwelijke misdaden, niemand is er, die goed doet. De HERE ziet neder uit de hemel op de mensenkinderen, om te zien, of er één verstandig is, één, die God zoekt. Allen zijn zij afgeweken, tezamen ontaard; er is niemand die goed doet, zelfs niet één.
Spreuken 22:13. De luiaard zegt: Er is een leeuw op de straat, ik moest eens op het plein gedood worden!
Mensen die niet willen werken, verzinnen uitvluchten. Een lui iemand zegt dat er een leeuw op straat is – hij verzint denkbeeldige gevaren als excuus voor zijn luiheid, waardoor hij thuisblijft in plaats van eropuit te trekken om actief zaken te doen. Leeuwen zwerven niet zo maar rond “in de straten”, maar in het oerwoud.
Spreuken 22:14. De mond van vreemde vrouwen is een diepe groeve; hij, op wie de HERE vergramd is, valt daarin.
Aan vrouwelijke charme die verkeerd wordt aangewend, kun je alleen maar ontkomen door de macht van God.
De mond van een immorele vrouw is als een open graf dat op iedereen wacht, maar God zal Zijn volk verlossen uit haar klauwen.
Door haar zachtheid en overredende stem als vrouw zal ze hem naar plaatsen leiden waar hij uit zichzelf niet zou gaan. Zij zal al zijn angsten door leugens tot zwijgen brengen. En hem verleiden tot een kus die net zo dodelijk zal zijn als het gif van een slang. Haar doel is niet liefhebben maar manipuleren. Omdat ze geen liefde heeft voor God weet ze niet eens wat liefde is. Als ze zijn hart veroverd heeft, zal ze dat en alles wat daarmee samengaat op wrede wijze vernietigen.
Spreuken 22:15. Is dwaasheid vastgehecht in het hart van een knaap, de tuchtroede zal haar vandaar verdrijven.
Die dwaasheid kan niet gemakkelijk van hem verwijderd worden. Het is niet noodzakelijkerwijs uw tuchtroede ter correctie die de dwaasheid een halt zal toeroepen, maar de tuchtroede waarin God voorziet om te leren wat het leven niet is. Daarom verdreef Hij Adam en Eva uit de hof van Eden, om te leren wat het leven niet is.
De god voor wie wij hebben gebogen (Satan) en de wereld die wij hebben geconstrueerd, is een erg wrede plek om veel lessen op de harde manier te leren.
Een les die op de harde manier is geleerd, zal niet zo gauw worden vergeten.
Psalm 107:4-7. Er waren er, die dwaalden in de woestijn, op een eenzame weg, een stad ter woning vonden zij niet; hongerig waren zij, ja dorstig, hun ziel versmachtte in hen. Toen riepen zij tot de HERE in hun benauwdheid, en Hij redde hen uit hun angsten; Hij deed hen treden op een effen weg om te gaan naar een stad ter woning.
Hoe heeft God ons getuchtigd?
Hij liet de wereld ons tuchtigen, evenals dat bij Job gebeurde stelt Hij de grenzen vast tot hoe ver dat mag gaan. De Vader der lichten verzoekt niemand.
Spreuken 22:16. Wie de geringe verdrukt, bevoordeelt hem; wie de rijke geeft, verarmt hem slechts.
Als je snel aan je eind wil komen, onderdruk dan de armen en zwakken en hen die vertrapt worden.
Mensen in deze wereld verwerven rijkdom door de armen uit te buiten.
Psalm 37:14-17. De goddelozen ontbloten het zwaard en spannen hun boog, om ellendigen en armen neer te vellen. Om de oprechten van wandel te slachten; hun zwaard zal in hun eigen hart dringen. En hun bogen zullen verbroken worden. Beter is het weinige van de rechtvaardige dan de rijkdom van vele goddelozen. Want de armen der goddelozen worden verbroken, maar de HERE schraagt de rechtvaardigen.
Spreuken 22:17-21. Neig uw oor en hoor de woorden der wijzen, richt uw hart op mijn kennis. Want het is liefelijk, dat gij ze in uw binnenste bewaart, dat zij alle bestendig op uw lippen zijn. Opdat uw betrouwen op de HERE zij, onderricht ik u heden, ja u. Heb ik niet kernspreuken voor u opgeschreven met raadgevingen en kennis, om u bekend te maken de juistheid van betrouwbare woorden, opdat gij uw zender betrouwbare woorden kunt antwoorden?
1 Johannes 5:3. Want dit is de liefde Gods, dat wij zijn geboden bewaren. En zijn geboden zijn niet zwaar,
God wil dat we steeds meer gaan begrijpen om God te zien binnen de schoonheid van heiligheid. Hij is zoveel meer dan onze Schepper, Hij is almachtig en ook onze Heer.
Hem kennen is Hem liefhebben en weten wat we niet moeten liefhebben. Hij is alles wat deze wereld niet is en ook nooit kan zijn.
Psalm 27:4. Eén ding heb ik van de HERE gevraagd, dit zoek ik: te verblijven in het huis des HEREN al de dagen van mijn leven, om de liefelijkheid des HEREN te aanschouwen, en om te onderzoeken in zijn tempel.
Spreuken 22:22. Beroof de geringe niet, omdat hij arm is, en vertreed de ellendige niet in de poort;
Dit richt zich op onze motieven om verkeerd te handelen. Handel niet verkeerd omdat je denkt dat je er wel mee weg zult kunnen komen. De sterkste motivatie is het niet te doen omdat het verkeerd is. Stelen van je broeder is een gebrek aan liefde.
Misschien ziet niemand het, maar God ziet het altijd. De reden om datgene waarmee je denkt wel weg te kunnen komen, niet te doen is dat je daardoor in feite het tegenovergestelde bereikt, want God zal alles wat je hoopte te bereiken, onmogelijk voor je maken.
Uiteindelijk zal elke gewelddadige crimineel op gelijksoortige wijze aan zijn einde komen.
Spreuken 22:23. want de HERE zal hun rechtsgeding voeren en hun berovers van het leven beroven.
De advocaat, de wettige vertegenwoordiger, voor de hoge troon van God voor de geestelijk armen zal Jezus Christus zijn.
1 Johannes 2:1-2. Mijn kinderkens, dit schrijf ik u, opdat gij niet tot zonde komt. En als iemand gezondigd heeft, wij hebben een voorspraak bij de Vader, Jezus Christus, de rechtvaardige. Hij is een verzoening voor onze zonden. En niet alleen voor de onze, maar ook voor die der gehele wereld.
Spreuken 22:24-25. Ga niet om met een driftkop en laat u niet in met een heethoofd, opdat gij niet gewend raakt aan zijn paden en uzelf een strik spant.
Blijf uit de buurt van bepaalde typen mensen.
Slechte omgang bederft goede zeden.
Spreuken 22:26-27. Behoor niet tot hen die handslag geven en zich borg stellen voor schulden; als gij niets hebt om te betalen. Waarom zou men uw bed onder u wegnemen?
Wees geen medeondertekenaar van een rekening als je daarvoor niet het geld voorhanden hebt.
Waarom zou je wat je bezit in de waagschaal stellen?
Ze zullen zelfs je bed weghalen! Vat je handelingen niet verkeerd op als liefde, omdat ze in werkelijkheid stommiteiten zijn.
Wees voorzichtig in elke overeenkomst of verbond dat je met anderen sluit. De reden dat sommige mensen een overeenkomst met je willen sluiten, is dat zij willen hebben waar jij voor hebt gewerkt en wat zij niet hebben.
Als zij in het verleden financieel onverantwoordelijk zijn geweest, waarom zou je nu denken dat ze financieel verantwoordelijk zullen zijn door je terug te betalen?
Het belangrijkste hierin is echter dat je hierdoor hun de mogelijkheid ontzegt de grootste les laten leren die God de mensheid wil leren om in het stof der aarde te zaaien teneinde te weten wat het leven niet is. Hierdoor ontneem je hun de basis voor hun roeping.
Wat is de reden dat zij op onverantwoordelijke manier hun voordeel willen doen met de vrijgevige, goedhartige mensen van God?
Omdat zij weten dat Gods zegeningen op die mensen rusten, dat die mensen naïef zijn en dat je je voordeel met hen kunt doen. En als je in deze wereld niet kunt betalen, zullen ze je alles ontnemen.
Lucas 16:8.. … want de kinderen dezer wereld gaan ten aanzien van hun geslacht met veel meer overleg te werk dan de kinderen des lichts.
Spreuken 22:28 Verleg de aloude grenzen niet, die uw vaderen vaststelden.
Wees niet oneerlijk door te proberen het eigendom van je naasten te stelen.
Begeer het bezit van je naaste niet.
God gaf in het jubeljaar alle landbezit terug aan de oorspronkelijke eigenaars.
Ons wordt gezegd indirect de rechten van anderen te respecteren.
Uiteindelijk is al het land wat je krijgt niet meer dan de plek waar je begraven wordt.
Spreuken 22:29. Ziet gij een man, vaardig in zijn werk, hij zal ten dienste van koningen gesteld worden; ten dienste van onaanzienlijken wordt hij niet gesteld.
Iemand die ijverig is en vakbekwaam, zal worden geleid voor professionals – beroemd en erkend binnen hun vakgebied.
Dat waren mensen zoals Jozef, Nehemia, Daniël, de apostelen en bovenal Jezus Christus.
Dit is een aansporing om zo goed mogelijk je best te doen. Iemand die zichzelf de discipline kan opleggen hard te werken kan zich moreel op alle gebieden de discipline opleggen om tot het uiterste zijn best te doen.
God gebruikt zulke mensen om Zijn Evangelie voor koningen en prinsen te brengen.
Dat is een geloofwaardig getuigenis.
Openbaring 10:11. En er werd tot mij gezegd: Gij moet wederom profeteren over vele natiën en volken en talen en koningen.
Daniël 2:48-49. Toen verhief de koning Daniël en schonk hem vele, grote geschenken; ja, hij maakte hem tot heerser over het gehele gewest Babel en tot opperhoofd over alle wijzen van Babel. Op Daniëls verzoek droeg de koning het bestuur van het gewest Babel op aan Sadrak, Mesak en Abednego. Terwijl Daniël aan het hof des konings bleef.
Uw opstelling in het dagelijkse leven
God wil dat we getrouwe getuigen zijn voor ieder lid van de maatschappij waarmee we in contact komen. En soms kan het resultaat daarvan verrassend zijn.
De heerser van een heidens wereldrijk legde voor alle tijden het volgende vast:
Daniël 4:37. Nu roem, verhef en verheerlijk ik, Nebukadnezar, de Koning des hemels, wiens werken alle waarheid en wiens paden recht zijn. En die hen die in hoogmoed wandelen, vermag te vernederen.
Wordt vervolgd met: Spreuken 23:
Meer informatie? HET BOEK SPREUKEN: de belangrijkste levensprincipes.
[Bijbelteksten zijn ontleend aan de Herziene Statenvertaling © 2010 Stichting HSV’][Nadruk van ons]
[Bijbelteksten zijn ontleend aan de NBG-vertaling 1951][Nadruk van ons]